تفاوت کدک های ویدئویی 264 و 265 :

    تفاوت کدک های ویدئویی 264 و 265 :

    • نویسنده: 9MDMIN
    • 18 اردیبهشت 1403

    حتما تا حالا موقع دانلود یا تماشای فیلم به گزینه x265 برخورد کردید . این عدد نشان دهنده یک کدک (Codec) است یا به عبارتی نحوه پردازش و فشرده سازی یک فریم از ویدئو . باید بدونید نقطه مقابل این کدک 264 است که نسخه قدیمی تر و پایدارتر این فشرده سازی است. با ناین مووی همراه باشید تا درباره این موضوع بررسی داشته باشیم.

     

    H.264/AVC چیست؟

    هنگامی که ما در مورد فشرده سازی ویدئو بحث می کنیم ، اولین کدکی که به ذهن می آید H.264 است که به عنوان Advanced Video Coding (AVC) یا MPEG-4 Part 10 نیز شناخته می شود. این کدک یک استاندارد صنعتی برای فشرده سازی ویدئو است که به ناشران و تولیدکنندگان محتوا امکان ضبط ، فشرده سازی و توزیع ویدئوهای آنلاین خود ، به ویژه استریم ها را می دهد. و صنعت در گذشته به شدت به این کدک نیاز داشت.

    یعنی ، هدف H.264/AVC ایجاد استانداردی بود که بتواند کیفیت ویدئوی خوبی را در نرخ بیت کمتر در مقایسه با استانداردهای قبلی ارائه دهد. و این هدف محقق شد و AVC را به یکی از رایج ترین کدک های مورد استفاده در صنعت تبدیل کرد. به ویژه توسط ارائه دهندگان استریم که می خواهند بهترین تجربه ممکن را در اختیار کاربران خود قرار دهند ، استفاده می شود. علاوه بر این ، امروزه تقریباً هر دستگاهی می تواند این کدک را پخش کند.

    قالب های پشتیبانی شده:

    • MP4
    • MOV
    • F4V
    • 3GP
    • TS

    H.264 چگونه کار می کند

    این کدک محبوب چندین فرآیند را برای ایجاد یک بیت استریم H.264 آغاز می کند. از یک استاندارد بلوک محور استفاده می کند تا بتواند فریم های محتوای ویدئویی را پردازش کند. نتایج ، ماکرو بلوک هایی هستند که از اندازه بلوک هایی با ابعاد بزرگ 16 × 16 پیکسل تشکیل شده اند. اینها را می توان به بلوک های تبدیل و پیش بینی تقسیم کرد. سپس ، رمزگشای ویدئو وارد بازی می شود تا فایل را برای مشاهده آماده کند.

     

    hevec264

     

    H.265/HEVC چیست؟

    کدک H.265 ، که به آن کدگذاری ویدیویی با کارایی بالا (HEVC) نیز گفته می شود ، جانشین شایسته H.264 است. با این حال ، از نظر محبوبیت هنوز از نسخه قبلی خود پیشی نگرفته است. با این وجود ، H.265/HEVC گام به گام در حال تصاحب صنعت است. این کدک در مقایسه با H.264/AVC ، از پیشرفت های قابل توجهی برخوردار است.

    علاوه بر این ، H.265 یک استاندارد فشرده سازی ویدئو است که برای جدیدترین نسل ویدیوهای با وضوح بالا طراحی شده است. در مقایسه با H.264 ، این استاندارد 25 تا 50 درصد فشرده سازی بهتر داده ها را در همان سطح کیفیت ویدئوارائه می دهد. اساساً ویدئو های با کیفیت بالا را با همان نرخ بیت ارائه می دهد. علاوه بر این ، H.265/HEVC از رزولوشن تا 8202 × 4320 پشتیبانی می کند که شامل 8K UHD نیز می شود. خوب ، این نشان می دهد که کدام استاندارد بهتر است.

    فرمت های پشتیبانی شده:

    • TS
    • MP4
    • 3GP
    • MKV

    H.265 چگونه کار می کند

    بنابراین چه چیزی H.265/HEVC را قادر می سازد تا فشرده سازی بهتر داده ها را در همان سطح کیفیت ویدئو ارائه دهد؟ پاسخ در فناوری پیشرفته پشت این کدک جدید نهفته است.

    در حالی که H.264 یک تصویر را به مربع های پیکسل ، معروف به بلوک های ماکرو تقسیم می کند ، H.265 متکی بر روش کدگذاری متفاوتی است. یعنی ، این کدک جایگزین ماکروبلاک ها با چیزی می شود که به آنها کدگذاری واحدهای درختی (CTU) می گویند. CTU ها می توانند از ساختارهای بلوک تا 64 × 64 پیکسل استفاده کنند. HEVC ابتدا تصویر را به اندازه های مختلف CTU تقسیم می کند و بزرگترین اندازه بلوک پیکسل به طور معمول کارایی برنامه نویسی را افزایش می دهد. این H.265 را به یکی از بهترین کدک های صنعت تبدیل می کند.

     

    hevec265

     

    H.264 یا H.265 ، کدامیک بهتر است؟

    وقتی فناوری پشت این دو کدک را بررسی می کنید ، به راحتی می توانید نتیجه بگیرید که کدام یک برنده است. همان طور که حدس زده اید ،HEVC است!

    H.265 به دلایل مختلف از H.264 پیشرفته تر است. بزرگترین تفاوت در اینجا این است که H.265/HEVC اجازه می دهد حتی اندازه فایل های استریم زنده شما کمتر شود. این به طور قابل توجهی پهنای باند مورد نیاز را کاهش می دهد.

    یکی دیگر از مزایای H.265 این واقعیت است که داده ها را در کدگذاری واحدهای درختی پردازش می کند. اگرچه بلوک های ماکرو می توانند در اندازه بلوک 4 × 4 تا 16 × 16 باشند ، CTU ها می توانند تا 64 * 64 بلوک را پردازش کنند. این H.265 را قادر می سازد تا اطلاعات را به طور موثرتری فشرده کند.

    علاوه بر این ، H.265 همچنین دارای جبران حرکت بهتر و پیش بینی فضایی نسبت به H.264 است. این برای بینندگان شما بسیار مفید است زیرا دستگاه های آنها برای پرکردن همه اطلاعات و تماشای استریم به پهنای باند و قدرت پردازش کمتری نیاز دارند.

    نظرات کاربران

    نظر شما پس از بررسی و تایید مدیران سایت منتشر خواهد شد...
    هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نفری باشید که نظر میدهید !