آخرین ادرس بدون فیلتر سایت کلیک کنید

X

    کدام کیفیت مناسب من است ؟

    کدام کیفیت مناسب من است ؟

    • نویسنده: 9MDMIN
    • 18 اردیبهشت 1403

    یکی از سرگرمی های جذاب از دیرباز تا به امروز، دانلود و تماشای فیلم و سریال است. احتمالا در هنگام دانلود و یا تماشای فیلم یا سریال مدنظرتون با کیفیت های متفاوت، اسامی متفاوت و حجم های متفاوتی روبرو شدید. شاید گاهی برای شما سوال پیش آمده باشد که تفاوت یک فیلم با حجم 10 گیگابایت با فایل 5 گیگابایتی همین فیلم در چیست ؟ یا سوال دیگه این که کدام کیفیت مناسب من است ؟ در ادامه همراه ناین مووی باشید تا باهم انواع کیفیت ها، رزولوشن ها، دلیل تفاوت حجم ها و … آشنا بشیم و در نهایت بتونیم بهترین و مناسب ترین کیفیت رو برای خودمون انتخاب کنیم . در حقیقت در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ بدیم که چه کیفیتی برای دستگاه من مناسب تر است ؟

    !!! نکته : این مقاله شامل 3 بخش از مقالات کامل تر هست که در اینجا خلاصه ای از هرکدام آمده است. برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر، نسخه کامل به صورت PDF را دانلود نمایید و یا از طریق لینک های مقاله اصلی که در پست قرار داده شده است، در هر بخش به آن مراجعه نمایید.

     

    نسخه کامل مقاله شامل تمامی مقالات ارجاعی به صورت PDF

     

    قبل از هرچیز نیاز هست با چند تعریف آشنا بشیم :

    !!! نکته : در پایان هر بخش توضیح داده میشود که برای آن بخش چه موردی مناسب تر است .

     

    1.رزولوشن (Resulotion)

    رزولوشن به تعداد پیکسل‌هایی گفته میشود که برای نمایش تصاویر در یک فیلم یا تصویر مورداستفاده قرار می‌گیرد. رزولوشن معمولاً به عرض و ارتفاع تصویر اشاره دارد و به واحد پیکسل است. افزایش رزولوشن به افزایش وضوح و جزئیات تصویر منجر می‌شود. برخی از رزولوشن های معروف عبارتند از :

    RSOLUTION-COMPARISON-9movie

     

    1. 480p: رزولوشن 480×854 پیکسل با نسبت تصویر 16:9. این رزولوشن به عنوان SD شناخته می‌شود.
    2. 720p: رزولوشن 720×1280 پیکسل با نسبت تصویر 16:9. این رزولوشن به عنوان HD شناخته می‌شود.
    3. 1080p: رزولوشن 1080×1920 پیکسل با نسبت تصویر 16:9. این رزولوشن به عنوان Full HD شناخته می‌شود.
    4. 2K: رزولوشن 2048×1080 پیکسل به نسبت تصویر سینمایی 17:9. این رزولوشن در برخی از فیلم‌های سینمایی استفاده می‌شود.
    5. 4K: رزولوشن 3840×2160 پیکسل با نسبت تصویر 16:9. این رزولوشن به عنوان Ultra HD یا UHD شناخته می‌شود.
    6. 8K: رزولوشن 7680×4320 پیکسل با نسبت تصویر 16:9. این رزولوشن به عنوان Super Hi-Vision یا Ultra HD 8K شناخته می‌شود.

     

    نکته : رزولوشن های ذکر شده، موارد استاندارد و مطرح این زمینه هستند، رزولوشن های دیگری مانند 540p یا 360p نیز هستند که باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و بهبود کیفیت و کاهش حجم دیگر نیازی به این موارد نیست.
    نکته : توجه داشته باشید که رزولوشن بالاتر به معنای تصاویر باکیفیت بالاتر و وضوح بیشتر است، اما نیاز به تجهیزات پخش و نمایشی مناسب دارد تا بتوانید از این وضوح بهره‌مند شوید. همچنین فیلم‌های با رزولوشن بالا نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتر دارند.

     

    مقاله کامل آشنایی با انواع رزولوشن

    سوال 1 :  کدام رزولوشن برای من بهتر است ؟ ایا باید همیشه به دنبال رزولوشن 4K یا 8K باشیم ؟

    جواب : برای پاسخ به این سوال ابتدا به این موضوع باید پاسخ داد که دستگاهی که من دارم و قصد دارم با ان به تماشای فیلم یا سریال بپردازم چه رزولوشنی دارد ؟ به طور مثال اگر مانیتور یا تلویزیون یا گوشی شما با عنوان FULL HD یا 1080P ارائه شده است، دانلود یا تماشا با کیفیت 4K به شما کمکی نخواهد کرد.
    جمع بندی :
    هرچه عدد رزولوشن بالاتر باشد:
    -کیفیت بهتری ارائه میشود.
    -حجم فایل معمولا بیشتر میشود .
    -دانلود رزولوشن بالا و حجم بالا صرفا کیفیت بهتری به ما ارائه نمیدهد. (رزولوشن عنوان با رزولوشن دستگاه برابر یا پایین تر باشد)

    2. انواع کیفیت فیلم :

    کیفیت فیلم‌ها به شکل‌ها و استانداردهای مختلفی ارائه می‌شود. در ادامه، سعی شده است، لیستی از کیفیت های متفاوت فیلم ها (سریال ها) را به ترتیب و به همراه توضیحات ارائه کنیم :
    movie-quality-knowing
    1. HDTS و HDCAM : کیفیت صدا متوسط کیفیت تصویر بد
    2. CAM (Camera) : کیفیت صدا بد کیفیت تصویر بد
    3. Screener (DVDSCR) : کیفیت متوسط
    4. DVDRip : کیفیت متوسط
    5. HDTV (High Definition TV) : کیفیت خوب
    6. WEBRip : کیفیت عالی
    7. HDCAM-Rip : کیفیت متوسط رو به خوب
    8. HDRip : کیفیت خوب
    9. BDRip (Blu-ray Disc Rip) : کیفیت عالی
    10. BRRip (Blu-ray Rip) : کیفیت عالی
    11. WEB-DL (Web Download) : کیفیت عالی
    12. Blu-ray 720وBlu-ray 1080 : کیفیت عالی
    13. Ultra HD (4K) / 8K : کیفیت عالی

    همچنین، وضوح تصویر و کیفیت صدا ممکن است در هر کیفیتی به تنظیمات و نسخه‌های خاص از فیلم بستگی داشته باشد. انتخاب کیفیت به میزان پهنای باند اینترنت، دستگاه پخش و میزان تجربه تماشاگر بستگی دارد.

    مقاله کامل آشنایی با انواع کیفیت فیلم یا سریال

        سوال 2 :  کدام کیفیت برای من بهتر است ؟ ایا باید همیشه به دنبال کیفیت بالاتر باشیم ؟

        جواب : در این مورد باید گفت بله، مطمئنا هرچه با پایان لیست نزدیک تر میشویم، کیفیت بصری ارائه شده بهتر و مطلوب تر خواهد بود. اما مثل همیشه یک موضوع در این میان مطرح میشود !؟ پهنای باند اینترنت ؛ برای برخی از موارد نسخه های ابتدایی و دی وی دی ریپ ها معمولا در زمان انتشار جایگزینی نیست و ناچار به استفاده از همان منابع هستیم. اما در مورد بلوری ها و نسخه های وب دی ال : اگر نسخه اصلی بلوری در اختیار شما باشد بدون شک با درنظر گرفتن پهنای باند و حجم معمولا زیاد نسخه های بلوری، نسخه های وب مدنظر قرار میگیرند. 

        جمع بندی :

        هرچه به پایین لیست نزدیک تر میشویم :

        – کیفیت صوت و تصویر بهتری را دریافت میکنیم

        – حجم فایل ها بیشتر میشوند

        – باتوجه به پهنای باند اینترنت نسخه های وب دی ال و بلوری را میتوان بنا به نیاز انتخاب کرد

         


         

        3.تفاوت کدک های ویدئویی 264 و 265 :

        h265vsh264

        H.264/AVC چیست؟

        هنگامی که ما در مورد فشرده سازی ویدئو بحث می کنیم ، اولین کدکی که به ذهن می آید H.264 است که به عنوان Advanced Video Coding (AVC) یا MPEG-4 Part 10 نیز شناخته می شود. این کدک یک استاندارد صنعتی برای فشرده سازی ویدئو است که به ناشران و تولیدکنندگان محتوا امکان ضبط ، فشرده سازی و توزیع ویدئوهای آنلاین خود ، به ویژه استریم ها را می دهد. و صنعت در گذشته به شدت به این کدک نیاز داشت.

        یعنی ، هدف H.264/AVC ایجاد استانداردی بود که بتواند کیفیت ویدئوی خوبی را در نرخ بیت کمتر در مقایسه با استانداردهای قبلی ارائه دهد. و این هدف محقق شد و AVC را به یکی از رایج ترین کدک های مورد استفاده در صنعت تبدیل کرد. به ویژه توسط ارائه دهندگان استریم که می خواهند بهترین تجربه ممکن را در اختیار کاربران خود قرار دهند ، استفاده می شود. علاوه بر این ، امروزه تقریباً هر دستگاهی می تواند این کدک را پخش کند.

        قالب های پشتیبانی شده:

        • MP4
        • MOV
        • F4V
        • 3GP
        • TS

         

        H.265/HEVC چیست؟

        کدک H.265 ، که به آن کدگذاری ویدیویی با کارایی بالا (HEVC) نیز گفته می شود ، جانشین شایسته H.264 است. با این حال ، از نظر محبوبیت هنوز از نسخه قبلی خود پیشی نگرفته است. با این وجود ، H.265/HEVC گام به گام در حال تصاحب صنعت است. این کدک در مقایسه با H.264/AVC ، از پیشرفت های قابل توجهی برخوردار است.

        علاوه بر این ، H.265 یک استاندارد فشرده سازی ویدئو است که برای جدیدترین نسل ویدیوهای با وضوح بالا طراحی شده است. در مقایسه با H.264 ، این استاندارد 25 تا 50 درصد فشرده سازی بهتر داده ها را در همان سطح کیفیت ویدئوارائه می دهد. اساساً ویدئو های با کیفیت بالا را با همان نرخ بیت ارائه می دهد. علاوه بر این ، H.265/HEVC از رزولوشن تا 8202 × 4320 پشتیبانی می کند که شامل 8K UHD نیز می شود. خوب ، این نشان می دهد که کدام استاندارد بهتر است.

        فرمت های پشتیبانی شده:

        • TS
        • MP4
        • 3GP
        • MKV

        مقاله کامل تفاوت کدک های ویدئویی 264 و 265 

        سوال 3 :  کدام کدک ویدئویی بهتر است ؟ 

        جواب : همانطور که از گفته های بالا مشخص است، کدک 265 برتری واضحی دارد. چرا که حجم های کم تر، فشرده سازی بیشتر و کیفیت بهتری را ارائه میدهد، اما این نکته را باید در نظر گرفت که فناوری پیشرفته تر همچنین به این معنی است که H.265 به سخت افزار بسیار پیشرفته تری نیاز دارد، که تا حدودی مانعی برای فراگیر شدن این کدک بوده است. و این یعنی برخی از دستگاه ها قادر به پردازش این نوع کدک نیستند و یا با لگ و تاخیرهای آزاردهنده به اجرای این عناوین میپردازند. پس ابتدا به دستگاه خود را بررسی کنید و در صورتی که از کدک 265 پشتیبانی میکند، گزینه مناسب همین خواهد بود.

        جمع بندی :

        – بین دو کدک H.265 برتری مشخصی دارد.

        – کدک H.265 نیاز به دستگاه قدرتمند برای پردازش دارد.

        – کدک H.264 فراگیرتر از کدک جدیدتر میباشد.

        – کدک H.264 باتوجه به سازگاری بالا هنوز هم گزینه مناسبی است.

         


         

        4. سایر ویژگی ها :

         

        در این قسمت سعی میکنیم سایر اصطلاحات یا ویژگی های که ممکن است در برخی از موارد مشاهده کنید را توضیح دهیم و در نهایت جمع بندی نهایی را داشته باشیم .

         

        10 بیت :

        فیلم 10 بیتی یا “10-Bit Video” به فیلمی اطلاق می‌شود که در آن برای هر کانال رنگی (قرمز، سبز و آبی)، ۱۰ بیت برای نمایش اطلاعات رنگی استفاده شده است. در فیلم 10 بیتی، بیشترین تعداد رنگ‌های قابل نمایش برای هر کانال رنگی به دست می‌آید که این باعث می‌شود که رنگ‌ها به طور دقیق‌تری نمایش داده شوند و تفاوت‌های رنگی بیشتری در تصاویر مشاهده شود. برای تولید فیلم 10 بیتی، لازم است که دوربین، فرمت فشرده‌سازی، نرم‌افزارهای ویرایش و دیگر اجزای فرآیند تولید، قابلیت پشتیبانی از این فرمت را داشته باشند. فیلم 10 بیتی عمدتا در صنایعی مانند فیلم‌سازی، تولید محتوای دیجیتال و بازی‌های ویدئویی حرفه‌ای استفاده می‌شود. دقت کنید که فیلم ها عمدتا با دو نوع 8 بیت (که معمولا ذکر نمیشود) و 10 بیت که برای بیان عمق رنگ بیشتر مشخص می گردند.

        10bitsVs8bits

         

        ریماکس REMUX : 

        هنگامی که دیسک بلوری (Blu-Ray disc) برای فیلمی منتشر میشود، این دیسک معمولا با اضافاتی مانند : پشت صحنه ها ، کاور ارت ها و … ارائه میشوند. علاوه بر ان فایل در دیسک بلوری با فرمت هایی مثل m2ts و mpls و … هستند که برای عموم قابل دانلود و پخش نیست. ریماکسرها اضافات دیسک بلوری رو حذف میکنند و فایلی با فرمت mkv ارائه میدهند که به ان ریماکس میگویند. این فایل حجم کم تری نسبت به دیسک اصلی دارد. به طور مثال دیسک اصلی یک فیلم 50 گیگی در نسخه ریماکس به حدود 30 گیگ تبدیل می شود . توجه کنید که در نسخه REMUX کیفیت صدا و تصویر تغییری نمیکند و دقیقا همانند دیسک بلوری است.

         

        ای مکس IMAX :

        نسخه های آی مکس ، نوع خاصی از فیلمبرداری فیلم رو شامل میشن که فیلم برای نمایش در پرده هایی بسیار بزرگتر از پرده های معمولی آماده میشوند.  پرده های IMAX در حالت استاندارد به 22 در 16 متر میرسه که مسلماً ابعاد خیلی بالاتری نسبت به پرده های معمولی دارن ، بنابراین فیلم باید رزولوشن خیلی خیلی بالاتری نسبت به فیلم های معمولی داشته باشد، که این مورد به نوع نگاتیو استفاده شده در فیلمبرداری مرتبط است. دوربین های 35 میلی متری قادر به نمایش 6 هزار خط افقی روی نگاتیوشون هستند ، اما دوربین های 70 میلی متری پرسرعت مخصوص IMAX این عدد رو به 18 هزار رسونده اند. (دوربین های 70 میلیمتری معمولی با 70 میلیمتری استفاده شده در آی مکس فرق دارند).

        مانند ریماکس در برخی از موارد نسخه هایی از فیلم ها منتشر می شوند با عنوان ای مکس ، معمولا نشانه اصلی ای مکس، نوار مشکی بالا و پایین تصویر است ، البته ای مکس با نسخه تمام صفحه نیز موجود است.  نکته ای درباره صدای این نسخه ها، نسخه های IMAX در صدا اصلاً فشرده سازی ندارند ، بنابراین از نظر صوتی کیفیت بسیار خوبی را ارائه میدهند. اما توجه به اینکه تو خود انکود اجبارا فشرده سازی باید انجام شود تا حجم کم تری در خروجی داشته باشیم ، این وضوح و کیفیت صدا در نسخه های سطح وب معمولا وجود ندارد. 

         

        HDR :

        HDR مخفف High dynamic range imaging به معنای تصویربرداری دامنه دینامیک بالا است. این فناوری سال‌ها است که در زمینه عکاسی بر سر زبان‌ها افتاده است و عکاسان حرفه‌ای از دوربین‌های مبتنی بر فناوری HDR استفاده می‌کنند. با این حال کمپانی های تولید نمایشگر‌ اخیرا به سمت این فناوری رفته و در تولیدات خود از این قابلیت استفاده می کنند. دوربین‌های HDR به منظور نمایش بهتر روشنایی و تاریکی یک صحنه، چندین عکس با نوردهی متفاوت تهیه می‌کنند. سپس این تصاویر ترکیب شده و تصویر واحدی ایجاد می‌شود که نسبت به تصاویر عادی دامنه شدت‌های نوری را دقیق‌تر به نمایش می‌گذارند.

        در مقابل فناوری HDR در تلویزیون‌ها هدف نمایش واقعی‌تر رنگ‌ها را دنبال می‌کند، اما به جای استفاده از پروسه ترکیب چندین تصویر با یکدیگر، سازند‌گان از پنل‌هایی استفاده می‌کنند که گاموت وسیع‌تری را نسبت به تلویزیون‌های RGB ارائه می‌دهند. کمپانی انویدیا پیش از این اعلام کرده بود که فناوری HDR گاموت را با ضریب دو گسترش می‌دهد، این بدان معنا است که نمایشگر‌های مبتنی بر این فناوری قادر به نمایش در حدود ۷۵ درصد از طیف مرئی هستند.

        HDR VS SDR

         

         


        5. جمع بندی نهایی :

        تا اینجای مطلب با تعریف ها و موضوعات مرتبط به فیلم و سریال آشنا شدیم . حال سوال اصلی. کدام کیفیت برای من مناسب تر است ؟ پاسخ به این سوال باید باتوجه به امکانات و فناوری های در دسترس هر شخص  ارائه شود. اما به طور کلی :

         

         

        1. دستگاه خود را بررسی کنید، چه رزولوشنی دارد ؟ اگر دستگاه شما با رزولوشن 720 ارائه میشود، فایل هایی با رزولوشن 720 برای شما کیفیت عالی را به نمایش میگذارند.

        2.قدرت دستگاه شما، در صورتی که دستگاه قوی تری از نظر پردازش دارید، بهتر است کیفیت های 265 و 10 بیت را دانلود نمایید. این عناوین معمولا به دلیل نوع فشرده سازی، حجم کم تر و عمق تصویر بهتری را ارائه میدهند.

        3.کیفیت را معمولا روی حداکثر مدنظر قرار دهید، به طور مثال نسخه های بلوری از بلوری ریپ یا وب دی ال بهتر هستند؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که نسخه های بلوری حجم های بالایی دارند، پس اگر پهنای باند اینترنت یک معیار برای شما است، نسخه های وب نیز کیفیت خوبی را ارائه می دهند.

        4.نسخه های ای مکس معمولا در نسخه های ارائه شده در وب ، کیفیت صدای بسیار بالای نسخه اصلی را ندارند؛ اگر پهنای باند اینترنت مهم نیست به سراغ نسخه های ای مکس یا ریماکس بروید .

        5.اگر دستگاه شما از فناوری HDR به معنی واقعی پشتیبانی میکند، به دنبال این نسخه ها بروید. در غیر اینصورت فقط بیهوده وقت و انرژی خود را هدر داده اید.

         

         

        امیدواریم از این مطلب حداکثر استفاده را برده باشید. لطفا هرگونه سوال یا پیشنهاد خودتون رو با ما در میان بگذارید .

        نظرات کاربران

        نظر شما پس از بررسی و تایید مدیران سایت منتشر خواهد شد...
        • Mohamad10 خرداد 1403 پاسخ

          کاشکی ی توضیحی درباره yts pahe و… بدی اینا چین

          • 9MDMINمدیر کل در پاسخ به Mohamad 10 خرداد 1403 پاسخ

            این ها انکودرها هستن. یک جور امضا هست. نخواستم شلوغ تر و پیچیده ترش کنم .

        • hamidkabirianمشترک20 اردیبهشت 1403 پاسخ

          تشکر فراوان توضیحات جامع و کامل بود

        • fallenangelsمشترک19 اردیبهشت 1403 پاسخ

          خیلی عالی بود مقاله کامل مفید مختصر قابل فهم بدون توضیحات گمراه کننده و اضافی دستت درد نکنه